דף הבית » מיתוג עסקי
במאמר הבא נדבר בעיקר על החלק העיצובי של מיתוג עסקי. בואו נתחיל בשאלה הכי פשוטה, מה זה מיתוג בעצם?. כל לקוח שעבד איתי יודע שלפני שבונים אתר או מתחילים שיווק לעסק יש שיחת איפיון. בשיחה אני שואלת את השאלה הבאה – ״האם יש לכם מיתוג?״. לפעמים אני מקבלת תשובה כמו – ״מה הכוונה? לוגו? כן יש לי משהו..״. כן – מיתוג עסקי אכן כולל בתוכו לוגו – אבל מדובר על הרבה מעבר. מיתוג עסקי בדרך כלל מכיל לפחות 5 מרכיבים עיקריים (בחלק הויזואלי!), ועליהם אפרט במאמר הבא.
כן כמו שכבר ניחשתם לוגו אכן כלול כחלק מהמיתוג העסקי. הלוגו צריך לשקף את ערכי החברה וצריך לעצב אותו רק לאחר שיחת איפיון ומחקר. כמובן עם המעצב או הסטודיו למיתוג שבחרתם. באיפיון המעצב בדרך כלל ינסה ללמוד על העסק וישאל:
כמובן בעל העסק גם יוכל לשתף את מחשבותיו ואת כיוונו האישי והמעצב ינסה להתאים למיתוג. *במידה ואכן הטעם האישי משתלב עם מה שנכון לבעל העסק. לכן יש להבין לפני כניסה לתהליך שלפעמים הטעם האישי לא יהיה תואם לערכי המותג ויש לקחת את זה בחשבון.
לאחר שהלוגו נוצר יש ליצור ווריאציות שונות. לרוב יהיה צורך להחסיר פרטים מסויימים מהלוגו בגדלים שונים. נגיד אם רוצים להדפיס את הלוגו על תג שם או נייר מכתבים הוא יהיה הרבה יותר קטן מאשר על שלט או גורד שחקים – למשל.
ווריאציות נוספות שיש להתאים ללוגו היא הנראות שלו ברקעים כהים ולאו דווקא בהירים כמו שבדרך כלל מגישים לוגו, כך שאם הלוגו מכיל צבע שחור למשל – יש לשקול לשנות ללבן בווריאציה על רקע ככה.
לאחר האיפיון המעצב גם יבחר את צבעי המותג המתאימים לרוח המותג ולתחום בו הוא פועל. צבעי המותג יכולים להיות כחלק מהלוגו או שמשלימים אותו ואינם חייבים להופיע בלוגו עצמו. הצבעים המשלימים כן יכולים להופיע בכללי בשפה העיצובית (בפירסומים או באתר). בדרך כלל צבעי המיתוג יכילו בין 3 – 6 צבעים, תלוי בבחירת סוג סקלת הצבעים (משלימים, אנלוגיים, מונוכרומטים).
טיפוגרפיה בפירושה היא סוג הכתב שנשתמש בו – בעצם הפונט (או בעברית – ה״גופן״) שילווה את המותג לאורך כל הפירסומים שלו. כמו שסיכמנו חייב לשמור על נראות אחידה ופונטים הם אכן חלק חשוב מאוד ממנה. בחירת הפונטים צריכה להתאים לפונט שיופיע בלוגו. במידה והפונט המרכזי הוא פונט קריא המתאים לטקסט רץ ניתן להשתמש בו. אם הפונט המרכזי טיפה קשה לקריא רצוי לבחור פונט קל יותר לקריאה שיתאים לשפה.
לפעמים ניתן להוסיף למותג סלוגן או משפט שיוביל אותו. למשל כמו נייק – “Nike – Just do it” או החטיף סניקרס – .“Snickers – You're not you when you are hungry”
ניתן להוסיף את הסלוגן כחלק מהפירסום הכללי של המותג וכמובן הוא אינו חייב להופיע בלוגו עצמו. הסלוגן הוא חלק חשוב מאוד מהזהות של המותג כי ילווה אותו לאורך הפרסומים ויהיה חלק מהותי בזכירות המותג בצורה הפחות ויזואלית. אז אם אתם בוחרים להוסיף סלוגן למותג שלכם – תחשבו עליו טוב טוב.
ניתן להוסיף ל״מדריך המותג״ או ״ספר המותג״ (איך שתרצו לקרוא לזה) שמגישים בסוף המיתוג גם תמונות שמשדרות את אווירת המותג הרצויה. נגיד ויש לי עסק לשיווק דיגיטלי, כנראה ארצה לכלול במיתוג שלי תמונות של אנשים מסתכלים על מסכים ונהנים ומחייכים. ואם יש לי סטודיו ליוגה – ארצה לחפש תמונות שמשדרות נינוחות ורוגע (עכשיו הבנתם למה ערכי המותג זה חלק כל כך חשוב מהאיפיון?).
כאשר כל הפרסומים של העסק כפופים למיתוג ויזואלי אחיד, זה לא משנה איפה הלקוח יראה אותך. זה לא משנה אם הוא יראה אותך בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק או על מודעה פיזית. הוא ידע לקשר את הפירסום לעסק וככה כשיראה אותו שוב ושוב יבנה אמון שזה בדיוק הנושא הבא שאדבר עליו.
עם הזמן הלקוח ירגיש שהוא ממש מכיר את העסק ומאמין למה שהוא מייצג. זה כבר לא נראה לו מרתיע או חשוד כמו שלכולנו כשאנחנו פוגשים משהו בפעם הראשונה. זה כבר הטבעי והמוכר וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לייצר!
ברגע שיש לעסק שפה אחידה שמבדלת אותו משאר השוק הוא כבר לא מוכר את אותו ״מוצר״ כמו כולם. הוא מוכר משהו אחר, הוא מוכר את הבידול. פה כבר הרבה יותר קל למנפף את העסק ולצאת ממשוואה של ״מחירונים״ ולקוחות שעושים השוואות מחירים בין ״אותו המוצר״.
לסיכום, תהליך המיתוג העסקי הוא חלק בלתי נפרד מהעסק וחשוב לא להקל ראש בבחירת המיתוג. מיתוג שלא מתאים לעסק עלול לפגוע בו ובתדמיתו. אם אתם מעוניינים לקחת את העסק שלכם לשלב הבא במיתוג חדש או ברענון של המיתוג הקיים. ואתם רוצים לדייק אותו לקהל היעד ולערכים של העסק שלכם. אתם מוזמנים להשאיר פרטים בכל הטפסים המפוזרים באתר ונשמח לקבוע פגישת איפיון מסודרת. (בה נדייק את הצרכים שלכם וניצור לכם מיתוג שקשה לשכוח).